DEZVOLTARE FĂRĂ FRACTURARE
Portalul anti-fracturare din România
Articole recente
Arhivă tematică
Sondaj

Sunteţi de acord ca în România să se interzică prin lege fracturarea hidraulică?

Loading ... Loading ...
grupul fb
YouTube-Vlog-Romania300x120

gaze-de-sist11

de Georgeta Elisabeta Ionescu (https://www.facebook.com)

1.     TRANSPARENTA

Este de neacceptat, modul în care se procedeaza in acest domeniu sensibil, adica pe sest. Domeniul concesionarii de perimetre pentru lucrari generice de explorare si exploatare, au fost in intregime clasificate, desi informatiile privind protectia mediului sunt de interes public,  iar orice licenta data de ANRM ar trebui in mod obligatoriu sa aiba un studiu detaliat privind protectia mediului.

Romania, ca stat membru UE obligat sa respecte cu maxima strictete prevederile comunitare,  nu isi poate permite sa intre intr-un astfel de parteneriat, fara dezbatere publica si fara transparenta maxima.

In conformitate cu prevederile legale aceste informatii despre protectia mediului trebuie sa fie facute publice la cererea celor interesati.

Precizari în conformitate cu:

  1. Prevederile art.6 din Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, proiectul Hotararii de Guvern trebuia publicat pe site-ul autoritatii competente, MECMA-ANRM, in vederea dezbaterii publice, exceptie facand strict informatiile si datele referitoare la fondul geologic si reserve geologice care sunt clasificate (cf. Art. 4 din Legea Petrolului nr. 238/2004, preluat din Legea  23/1971 data in regimul communist).
  2. Prevederile Conventiei privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie în probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata prin Legea nr. 86/2000.Astfel: Art. 20 (1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului, împreuna cu celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, dupa caz, asigura informarea, participarea publicului la deciziile privind activitati specifice si accesul la justitie…
  3. ORDONANTA DE URGENTA nr. 195 din 22 decembrie 2005 privind protectia mediului(3)Consultarea publicului este obligatorie în cazul procedurilor de emitere a actelor de reglementare. Procedura de participare a publicului la luarea deciziei este stabilita prin acte normative specifice.
  4. LEGE nr. 265 din 29 iunie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2005 privind protectia mediului

Statul ar trebui sa fie mult mai transparent in administrarea resurselor naturale si a modului cum acestea sunt valorificate, iar comunicarea sa nu se bazeze exclusiv pe informatiile furnizate de companiile  petroliere in goana lor pentru profit cu orice pret. Pe de alta parte reprezinta o incalcare a principiilor si normelor europene, modul in care sunt ascunse publicului informatiile privind impactul asupra mediului si a conditiilor de viata si sanatate.

In comparatie, in SUA si Canada multe din rapoartele de detaliu cu privire la bazinele cu rezerve de „shale gas” sunt pe net (a se vedea site-ul U.S. Energy Information Administration).

Pentru a adopta respectivele Hotarari de Guvern era nevoie de :

- consultarea societatii civile, ONGuri, mediul academic, asociatii profesionale cu expertiza in domeniu

-informarea si consultarea autoritatilor locale din ariile concesionate

- o evaluarea a impactului asupra mediului

- un accept prealabil al  autoritatii competente in domeniul gospodaririi apelor. In conformitate cu prevederile art.19, alin.5 din Legea minelor  nr.85/2003, republicata, la aprobarea Hotararii de Guvern de concesionare era nevoie de „acceptul autorităţii competente în domeniul gospodăririi apelor”, obtinut in prealabil.

Din continutul Notelor de fundamentare pentru HG-urile privind licentele de concesionare (care au toate, prevederi aproape identice), reiese ca initiatorul nu a dorit sa ia in considerare ca are asemenea obligatii, si din acest motiv le-a ignorat. Este de remarcat ca si institutiile avizatoare si-au insusit acest punct de vedere, inclusive Ministerul Mediului.

Dat fiind impactul categoriilor de lucrari care se doresc a fi realizate, din interpretarea prevederilor OUG195/2005, reiese ca atat in etapa de explorare , cat si in faza de exploatare, este necesara o evaluare a impactului asupra mediului. De asemenea cadrul legislativ european pentru protectia mediului din care amintim ca relevante in domeniu:

  • Directiva privind prevenirea si controlul integrat al poluarii (IPPC),
  • Directiva privind controlul asupra riscului de accidente majore care implica substante periculoase (SEVESO),
  • Directiva privind evaluarea si gestionarea calitatii aerului,
  • Directiva Cadru privind Apa 2000/60/EC
  • Directiva privind epurarea apelor uzate urbane,
  • Directiva privind deseurilor periculoase,
  • Regulamentul privind inregistrarea, evaluarea, autorizarea si restrictionarea substantelor chimice (REACH) in vigoare deja de cinci ani.

Ar fi impus o serie de procedure suplimentare de avizare.

In Romania, Directiva Cadru privind Apa a fost transpusa in legislatia nationala prin Legea nr. 310/2004 (care modifica si completeaza Legea Apei nr. 107/1996), iar calitatea apei potabile e reglementata de Legea nr. 458/2002 (completata si modificata de Legea 311/2004).

Eliminarea substantelor periculoase e reglementata de HG 351/2005 (completata si modificata de HG 1038/2010) in timp ce,

Conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate e reglementata prin HG 188/2002 (modificata de HG 352/2005), pentru a mentiona doar cateva dintre actele normative de transpunere.

2. LIPSA LEGISLATIEI ADECVATE

Romania nu are la aceasta data o legislatie adecvata pentru gazele de sist.

Industria extragerii de gaz de sist in Romania este inca la inceput, si deoarece nu exista momentan nicio legislatie specifica, se folosesc aceleasi legi care se aplica sectorului conventional de gaze.

 

Sursa:  http://newsandinsight.thomsonreuters.com/Legal/News/2012/01_-_January/Factbox__Legal_status_of_shale_gas_in_key_countries/

“Romania’s shale gas industry is still at an early stage, and the country currently has no specific legislation in place and instead uses the same laws that apply to its conventional gas sector.”

Romania are legislatie pentru concesionare doar pentru explorare si exploatare de petrol si gaze in rezervoare conventionale.

„Gas shale” este in categoria nonconventionalelor pentru care ANRM nu are o legislatie aplicabila. Conform cu  actuala Lege a petrolului, si normele ei de aplicare, concesionarea pentru explorare este pe 30 ani.

Potrivit prevederilor din normele de aplicare a Legii Petrolului (HG 2075/2004), oferta este declarata castigatoare si pe baza: analizei  impactului asupra mediului si a programului de refacere a acestuia, iar pe de alta parte, toate actele normative care vizeaza modificarea conditiilor de mediu trebuiesc aduse la cunostinta publicului. Constatam ca in fapt aceste informatii au fost clasificate.

Referitor la lipsa unor prevederi care sa permita operatiunile solicitate de companiile petroliere si identificate chiar de ANRM , Presedintele ANRM a declarant pentru REUTERS ca Romania va introduce noi reglementari care sa permita exploatarea gazelor de sist, legate de: mediu, regimul proprietatii si accesul la gazoducte…

Comentariu: In Romania si Europa, dreptul de proprietate asupra terenurilor este distinct de cel asupra resurselor subsolului, care apartine exclusiv statului. In SUA, detinatorii de terenuri, detin si drepturile comerciale asupra subsolului, ceea ce a usurat accesul companiilor petroliere…

Sursa: http://www.balkans.com/open-news.php?uniquenumber=128606

Romania should introduce specific regulations for shale gas exploration to settle related environmental and property issues and ensure access to the gas pipelines

Romania should introduce specific regulations for shale gas exploration to settle related environmental and property issues and ensure access to the gas pipelines

A Romanian delegation that visited Washington D.C. in September discussed opportunities for the United States to offering expertise for new joint projects in the area of tapping shale gas in Romania. U.S. energy company Chevron already owns blocks in Romania that contain shale gas deposits and plans to start drilling in the second half of 2012.

U.S. Energy Information Administration said in a report earlier this year that Romania, Hungary and Bulgaria have a joint recoverable shale gas reserve of 19 trillion cubic feet.

To be prepared to exploit its shale gas potential, Romania needs to clear the legislative hurdles currently standing in the way of developing shale gas industry, Reuters quoted the president of Romania’s Mineral Resources Agency NAMR, Alexandru Patruti…

Patruti identified 3 areas in which Romania has to amend current regulations or introduce new sets of rules to enable investment in its shale gas reserves: environment protection, land ownership rights and access to gas pipelines.

Exploration for shale gas has a much bigger environmental impact than conventional gas exploration because it requires the use of large amounts of chemicals and water to extract the gas from layers deep beneath the surface. As these chemicals and water have to be transported and stored, some legal issues could occur because of this, according to the head of NAMR’s oil and gas resource estimation team said Dorin Cojocaru quoted by Reuters

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Abonați-vă la Newsletterul Antifracturare
Evenimente
Arhivă articole
septembrie 2017
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Mai    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930