DEZVOLTARE FĂRĂ FRACTURARE
Portalul anti-fracturare din România
Articole recente
Arhivă tematică
Sondaj

Sunteţi de acord ca în România să se interzică prin lege fracturarea hidraulică?

Loading ... Loading ...
grupul fb
YouTube-Vlog-Romania300x120

După un articol de Carl Pope, publicat în limba engleză, în revista Ecowatch. Traducere și adaptare:Marius Lazăr

Primul Ministru Narendra Modi a proclamat provocarea Indiei de a trece de la ”megawați la gigawați”, la Summitul Investițiilor în Energie Regenerabilă (RE-Invest) de săptâmâna trecută (15-17 februarie, n.tr.), bazându-se pe angajamentul său existent de a ajunge la 160 de gigawați produși din energie solară și eoliană, până în 2022. Ministrul Energiei Piyush Goyal a plusat, spunând că se așteaptă ca deja ambițiosul obiectiv să fie substanțial crescut, pentru a treia oară în 9 luni, și a spus audienței că ”guvernul rămâne angajat către a face din energia regenerabilă ”darul Indiei către lume”. Goyal a promis apoi că India va crea un consorțiu numit ”națiunile celor 300 de zile soare”, pentru a a reduce și mai mult costul energiei solare. Iar susținătorul de multă vreme al regenerabilelor, Ministrul Căilor Ferate și anterior Ministru al Cărbunelui și Electricității, Suresh Prabhu, a declarat că, campania ”Swach India” (India curată) a Primului Ministru, trebuie pusă în acord cu campania ”Swach Shakti” (Electricitate curată).

Ministrul Energiei Piyush Goyal a plusat, spunând că se așteaptă ca deja ambițiosul obiectiv, de a ajunge la 160GW din energie solară și eoliană până în 2022,  să fie substanțial crescut, pentru a treia oară în 9 luni, și a spus audienței că ”guvernul rămâne angajat către a face din energia regenerabilă ”darul Indiei către lume”. Sursă foto: Ecowatch

Conferința a a fost prima mare convenție comercială despre regenerabile a Indiei, și a adus multe știri. Grupul Climatic a dat publicității o nouă analiză a oportunității de afaceri din regenerabile off-grid (neconectate la rețeaua publică, n.tr.), concluzionând că până în 2018, în doar trei ani, aceasta va deveni o afacere de cel puțin 150 de milioane de dolari, dar subliniind și faptul că actualul sistem de reguli face foarte dificilă trecerea la scală largă pentru afacerile care caută să deservească gospodăriile care în prezent nu au electricitate.

Anil Ambani, unul din industriașii importanți ai Indiei, a pus pe tapet cazul energiei solare într-un extraordinar articol informativ publicat în Hindustan Times, identificând cu o foarte mare specificitate, exact ce ar fi necesar pentru ca India să-și realizeze potențialul, argumentând că ”Viitorul energiei este solar și este foarte luminos,” și spunând limpede că India poate rezolva problema terenului său nefolosit redus, punând 40% din panourile solare ale țării pe acoperișuri. Ambani nu expune doar păreri. Compania sa s-a angajat să construiască centrale solare de 6 GW în Statul Rajasthan (provincie a Indiei, n.tr.), care ar egala toate instalațiile sale de energie convențională, făcând din Reliance (companie energetică indiană, n.tr.) poate prima mare companie de combustibili fosili din lume care face trecerea la energie curată.

Și Trimisul Special pentru Orașe și Schimbări Climatice al Secretarului General al ONU, Michael Bloomberg, a provocat India să recunoască faptul că costurile pentru sănătatea publică ale electricității produse pe bază de cărbune nu mai sunt tolerabile. Bloomberg, cu care lucrez în această misiune ONU, le-a spus deasemenea unor lideri cheie de afaceri și guvernamentali, că ar trebui să fie precauți în ce privește presupunerea că finanțarea pentru centralele pe bază de cărbune va fi acolo pe termen lung, investitorii începând să se retragă – din cauza îngrijorărilor legate de implicațiile climatice dar și pentru că energia solară va fi clar mai ieftină în următoarele trei decade. Investitorii, a spus Bloomberg, sunt îngrijorați că centralele pe bază de cărbune pot ajunge în pană, pentru că ele nu mai sunt competive.

Dar Bloomberg a fost extraordinar de optimist în legătură cu oportunitățile de energie curată ale Indiei.

”Fapt este că: oamenii vor să trăiască în orașe cu aer și apă curate, cu un bun transport public și cu străzi sigure pentru plimbare și mers cu bicicleta. Și unde oamenii vor să trăiască, afacerile vor să investească. Vestea bună este, așa cum arată Primul Ministru Modi, că a înfrunta schimbările climatice merge mână în mână cu dezvoltarea economică deșteaptă. Și din experiența mea, el are absolută dreptate să facă din orașe un punct central al muncii sale.”

India este în mod special vulnerabilă față de dezavantajele combustibililor fosili și ale încălzirii globale. Orașul Mumbai, care generează 40% din veniturile din taxe ale națiunii, are o largă populație aflată în situație de risc din cauza creșterii nivelului mării și a valurilor de furtună, mai mult decât orice alt oraș de pe planetă – 2.5 milioane de locuitori sunt deja forțați să trăiască sub nivelul mareei, la nivelul actual al mării. Națiunea, doar acum un an, cheltuia 5% din venitul său național pentru a importa cărbune și petrol. Plata cărbunelui importat a forțat Reserve Bank a Indiei (RBI, Banca Centrală, n.tr.) să crească ratele dobânzilor la nivele care sufocă dezvoltarea, și economia s-a împotmolit. Brusc, cu petrolul având temporar un preț rezonabil, și cărbunele urmându-l în jos, ratele dobânzilor au fost zdrobite. Economia indiană începe să zumzăie din nou. Dar dobânzile nu sunt atât de scăzute pe cât și-ar dori mediul de afaceri. RBI este precaută, îngrijorându-se că petrolul și cărbunele ieftin sunt doar un răgaz momentan. Dacă o Indie în expansiune continuă să se bazeze pe cărbunele importat pentru a-și alimenta viitorul, costul va deveni, într-adevăr, de nesuportat, și chiar în curând.

Dar gigawații de energie solară nu ațâță cererea pentru cărbune importat. Nici mutatul bunurilor din camioane în trenuri. Ministrul Căilor Ferate, Prabhu, pare încrezător că bugetul următor îi va da resursele pentru a începe reconstrucția sistemului de căi ferate al Indiei, care acum transportă doar 1/3 din bunurile sale (În China și în SUA, trenurile transportă 50% din tot traficul de bunuri). Și principalul subiect al vizitei lui Bloomberg în India, dorința lui Modi de a crea 100 de Orașe Deștepte (Smart City, în engleză), oferă Indiei o strategie cheie de a minimiza dependența sa de combustibilii fosili importați. După cum semnalează Bloomberg, în cele mai multe orașe ale Americii cea mai mare parte a poluării cu carbon vine de la transport – dar nu și în New York, unde tranzitul poartă grosul poverii. Dată fiind mărimea și densitatea unor orașe ca Mumbai, Delhi, Calcutta și Chenai, India nu are opțiunea adoptării creșterii auto-centrice – Delhi nu poate deveni Houston. Deci New Yorkul ar trebui să fie modelul lor. Și dacă este, India va avea nevoie de o parte din petrolul pe care SUA îl folosesc, chiar dacă îi ajunge din urmă economic.

Deci India poate avea momentul său Swach Shakti (Electricitate curată, n.tr.), gigawații săi de energie solară și eoliană, dezvoltarea sa urbană cu performanță înaltă, creșterea sa cuprinzătoare, cu emisii reduse de carbon. Dar sunt două amenințări majore:

  • Așa cum indică Piyush Goyal, dezvoltarea cu emisii reduse de carbon costă mai puțin pe termen lung decât dependența de combustibili fosili – dar e nevoie de mai mult capital. India nu poate finanța energia cu carbon redus și infrastructura de care aceasta are nevoie din propriile sale resurse- are nevoie de accesul la piețele financiare occidentale cu dobânzile lor reduse. Cu siguranță, lichiditatea este cea mai importantă provocare în fața Nordului Global, ca pregătire pentru Summitul Climatic de la Paris. În Marea Depresiune, națiunile s-au asigurat cu lichidități bancare, și au justificat-o ca auto-protecție. Acum e nevoie să facem asta pentru protecția climatică.
  • Așa cum Ambani și alți lideri de afaceri indieni le-au reamintit liderilor lor politici în această săptămână, India încă are o agendă de reformă neîmplinită. Reglementările trebuie să asigure dezvoltatorii de energie solară că dacă furnizează energie vor fi plătiți. Regulile care împiedică dezvoltatorii de sisteme off-grid de a împrumuta bani trebuiesc simplificate. Dacă India vrea să instaleze 160 GW sau mai mult de energie regenerabilă, trebuie să o facă în India. Asta înseamnă procese de acordare a permiselor pentru fabrici și linii de transmisie mult mai ușoare. Dacă a investi în, și a construi noi capacități de producție în India, continuă să fie o sarcină herculeană, trase în jos de sistemul de licențe demodate ale Indiei (permit raj, în original, n.tr.), visul cu cei 169 GW va rămâne doar o aspirație.

Deci este adevărat, după cum spune înțelepciunea obișnuită, că India și SUA au responsabilități diferite în combaterea amenințării climatice. Ce nu este adevărat este că argumentul ar trebui să fie despre cine se va sacrifica, din moment ce nu sacrificiul este cheia progresului – ci colaborarea și cooperarea. După săptămâna trecută, aș sugera cu blândețe că India, nu SUA, este cea care e mai aproape de a fi liderul autentic în domeniul climatic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Abonați-vă la Newsletterul Antifracturare
Evenimente
Arhivă articole
aprilie 2018
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Mai    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30